“Rast odvetvia elektrických áut je desivý,” uviedol Dr. Paul Anderson z University of Birmingham. Do roku 2030 je predpoklad, že v EÚ bude na cestách 30 miliónov elektrických áut. “Nikdy predtým sme nemali takýto signifikantný rast pre takýto nový produkt,” pokračuje Dr. Anderson vo svojom hodnotení. Aj on sa obáva budúcnosti batérií používaných v elektrických autách. “Síce elektrické autá nevytvárajú emisie, ale čo bude o 10 až 15 rokov, keď batériám skončí životnosť?” vyslovil svoje obavy. „Je nesmierne dôležité, aby sme mali funkčnú formu recyklácie,“ dodáva Dr. Anderson.
Veľké množstvo komponentov sa vyrába z rovnakých materiálov pre elektrické autá ako aj pre autá so spaľovacím motorom. Zásadný rozdiel je však v autobatérii. Kým autá so spaľovacím motorom majú olovenú batériu, ktorá je v dnešnej dobe už bežne recyklovateľná, to isté sa nedá povedať o lítium-iónových batériách používaných v elektrických autách. Batéria v elektrických autách je väčšia, ťažšia a je vyrobená z niekoľkých stoviek lítium-iónových častíc. Tie obsahujú nebezpečné materiály a môžu byť výbušné pri nesprávnej demontáži.
„V súčasnosti je ťažké povedať koľko percent týchto lítium-iónových batérií sa recykluje. Odhadom to môže byť približne 5% a v niektorých častiach sveta zrejme aj menej,“ konštatuje Dr. Anderson.
Európska Únia navrhla preniesť zodpovednosť na výrobcov elektrických vozidiel, aby zabezpečili recykláciu autobatérie na konci jej životného cyklu. Napríklad značka Nissan opätovne používa batérie z elektrických áut do roboticky riadených vozidiel, ktoré zabezpečujú automatické dodávanie súčiastok k pracovníkom v automobilových fabrikách. Volkswagen recykluje tieto autobatérie vo svojich fabrikách podobným spôsobom. Navyše otvorili prú recyklačnú linku v meste Salzgitter v Nemecku, kde je plán recyklovať 3600 autobatérií v pilotnej fáze jej otvorenia. „V prvej fáze recyklačného procesu oddeľujeme a obnovujeme rôzne materiály, z ktorých je autobatéria zložená, ako sú napríklad kobalt, nikel, lítium a mangán,“ vysvetľuje Thomas Tiedje, manažér plánovania a recyklácie pre Volkswagen Group Components. „Hliníkové a medené časti, ktoré z autobatérie demontujeme sa dávajú do štandardných recyklačných liniek,“ pokračuje T. Tiedje. Renault recykluje všetky autobatérie a to nielen tie, ktoré pochádzajú z áut značky Renault. Toto rozhodnutie je súčasťou ich dohody v rámci konzorcia s francúzskou spoločnosťou pre manažment odpadu Veolia (French waste management company Veolia) a belgickou chemickou spoločnosťou Solvay.
Problémom v recyklácii ostáva bezpečnosť recyklácie s ohľadom na zdravie človeka. Tu natrafíte na odlišnú legislatívu v rámci jednotlivých krajín. Napríklad pracovné, bezpečnostné a environmentálne podmienky v Číne, sú neakceptovateľnej úrovni pre západné krajiny. Gavin Harper, z Faraday Institution vidí budúcnosť v robotizácii: „Ak by sme vedeli časť procesu zautomatizovať pomocou robotov, odstránili by sme tým bezpečnostné riziko pre ľudí a zefektívnili proces.“ Tiež dodáva, že recyklácia má obrovský potenciál s ohľadom na získaný materiál bez nutnosti ďalšej ťažby. „Recyklácia starých autobatérií je najbezpečnejšou a v niektorých prípadoch aj jedinou cestou ako získať komponenty pre nové autobatérie, bez nutnosti ťažby.“
Zdroj na pôvodný článok: Electric cars: What will happen to all the dead batteries? – BBC News
Náš vozový park obsahuje osobné motorové vozidlá v prevedení Sedan, Hatchback, Combi, SUV, prípadne Minivany. Kontaktujte nás a určite si vyberiete.